Kapotte accu?

RJ
25 Feb, 2006 19:01

Vanochtend startte mijn Skoda Fabia 2.0 mpi van februari 2005 niet.

Ik merkte al toen ik de auto ontgrendelde via de afstandbediening dat de knopjes niet omhoog gingen. Toen ik de auto met de sleutel opende ging het alarm af. Toen ik de auto wilde starten, hoorde ik wat geratel achter het dashboard, gingen de lampjes uit en verder niets. Wegenwacht gebeld (ik ben nog lid). Hoorde dat het druk was en pas na ca. 1,5 uur kwam een heel vriendelijke wegenwacht man die met accuklemmen mijn auto startte. Toen hij de accuklemmen losmaakte ging het stationair toerental even omhoog. Even met de man staan praten en deze man vond dat de kwaliteit van Skoda minder is dan van VW. Toen ik weg wilde rijden stuurde de wagen heel zwaar en ging het lampje van de stuurbekrachtiging aan. Helaas keek de wegenwacht niet in zijn spiegels en dacht dat alles in orde was en reed dus weg ondanks mijn getoeter en gebaren. Ik heb er toch even mee gereden (gaat heel erg zwaar) en toen ik de wagen na ca. 10 minuten even af zette en daarna weer wilde starten (in de hoop dat dan de stuurbekrachtiging het weer zou doen), gebeurde er weer niets. Dus weer de wegenwacht gebeld. Na ca. 0,5 uur kwam een andere aardige wegenwacht man en die constateerde dat de accu kapot is. Deze man was helemaal niet te spreken over VW produkten omdat zijn wegenwacht VW ook steeds brandende controlelampjes had. Een japanner als een Toyota of Mazda had zijn voorkeur. Wel deed de stuurbekrachtiging het weer en ik ben naar de dealer gereden met een heel stuk de wegenwacht achter mij aan. De wagen moet toch zijn eerste beurtje dus dat doen we dan gelijk maar. Ik hou jullie op de hoogte van hoe dit afloopt. Ben op dit moment niet zo blij want ons dagje uit met de familie is dus niet doorgegaan en het is heel vervelend om met een relatief nieuwe wagen zo'n probleem te hebben.

Pascal
26 Feb, 2006 14:25

Hoi

Helaas kan ik hier niks over vinden op internet.

Ben benieuwd wat er allemaal op en aan zit op die actiemodel.

Ik zag wel op de duitse Skoda site dat ze daar 2 actiemodellen de Fabia Cool en Style edition.

Groeten Pascal

RJ
26 Feb, 2006 16:30

Misschien weet vwmonteurke wat de oorzaak van het niet werken van de stuurbekrachtiging is geweest? Kan het te maken hebben met een defecte accu?

tommie f
26 Feb, 2006 18:02

Dat heeft inderdaad met die kapotte accu te maken.

De Fabia heeft, net als de VW Polo, een electrisch/hydraulische stuurbekrachtiging welke electronisch wordt geregeld

Veel electronische systemen hebben een bepaalde drempelspanning (een minimale spanning) nodig om te kunnen functioneren.

Zo ook de stuurbekrachtiging.

Vraag aan je dealer of hij alle storingsgeheugens even afvraagt en wist. (reset)

Waarschijnlijk zitten er verschillende systemen bij waar de storing “te lage spanning” of iets dergelijks inzit.

RJ
27 Feb, 2006 11:55

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb dit aan de dealer doorgegeven.

Ik vind het heel fijn dat u op dit forum participeert.

Zodra ik reactie heb van de dealer, zal ik dit hier melden.

Albert
28 Feb, 2006 01:20

Ik heb een Fabia combi 1.4 van maart 2005 en ik heb ook elektrische

problemen gehad. Oorzaak was de accu die onvoldoende werd bijgeladen omdat ik niet zo veel rijd. Vooral in de winter merkbaar, een accu wordt zwaarder belast door kou en meer stroomverbruikers zoals achterruitverwarming. Ook bij mij viel de stuurbekrachtiging wel eens uit. Ik heb het zelfs meegemaakt dat bij het aanzetten van de dimlichten spontaan allerlei waarschuwingssignalen klonken. ABS, stuurbekrachtiging en de boordcomputer deden het niet meer en als klapper op de vuurpijl stopte de motor ook. Niet fijn dus als je op de toerit van een snelweg rijdt. Toen ik aan de kant stond probeerde ik opnieuw te starten. En warempel, de motor sloeg aan en ik ben linea recta naar de dealer gegaan. Aldaar werd de accu voor mij weer opgeladen en ook de storingsgeheugens gereset. Nu op dit moment geen problemen meer.

RJ
01 Mrt, 2006 17:28

Vanmiddag heb ik de auto opgehaald.

Beurtje is uitgevoerd waarbij rekening is gehouden met het briefje dat ik had bijgeleverd (bijvoorbeeld geen ruitenspoeiervloeistof bijvullen). Totaal bedrag was € 179,- incl. BTW zoals afgesproken en zoals in het foldertje staat.

Een nieuwe accu is onder garantie geplaatst omdat ook de dealer heeft gemeten dat de accu defect was en er geen andere oorzaak (zoals een defecte dynamo)gevonden is.

Omdat ik weinig rij en dan vooral korte stukjes, is mij een type accu druppellader geadviseerd en het type op een briefje opgeschreven.

Tussentijds ben ik gebeld over de status (dat mijn briefje en e-mailje was ontvangen, wanneer men eraan ging beginnen en toen de auto klaar was).

Mijn auto stond netjes binnen in de ruime werkplaats zodat ik op mijn gemak kon bekijken wat gedaan was en de werkplaatsreceptionist legde mij alles netjes en kundig uit (hoe ik bijvoorbeeld zelf het deksel van de accubak los kon halen om een druppellader aan te sluiten).

Toen ik even alleen in de werkplaats stond (receptionist haalde de sleutels) vroeg de eigenaar van dit dealerbedrijf mij of hij iets voor mij kon doen (op een manier van ‘wie bent u en wat doet u hier’). Dat vind ik prima want ik wil ook niet dat er andere mensen aan mijn auto zitten, dus op deze manier vind er controle plaats wie er bij de auto's van klanten zijn.

Keurig gespecificeerde rekening gehad. Rekening is met mij doorgenomen. Boekje is netjes afgestempeld. Zoals door mij gevraagd zijn geen stickers/kaartjes met volgende beurt in de auto geplakt/gehangen.

Kortom, ik ben weer blij.

Ik heb een zeer goede indruk van de Skoda dealer in Voorschoten. Als ze op deze manier blijven doorgaan blijft mijn auto bij hen in onderhoud en koop ik er over een paar jaar weer een nieuwe.

Overigens stond er een heel mooie blauwe nieuwe Octavia RS Combi en een heel mooie zwarte gebruikte Superb (niet eens zo gek geprijsd) in de showroom.

Bedankt voor jullie reacties.